+ 2 English Study Material: Kerala State Syllabus. Available at Amazon From December 1 , 2023. Unlock Your Language Potential with Our Plus Two English Guide! Embark on a transformative journey through the art of language and literature with our comprehensive Plus Two English Guide.

Sunday, August 20, 2023

പ്രകാശം ജലം പോലെയാണ്

   താൾ - 4

✍️ തനിമ എഴുതുന്നു 

മാജിക്കൽ റിയലിസം എന്ന രചനാ രീതിയുടെ സാധ്യതകൾ സമർത്ഥമായി ഉപയോഗിച്ചെഴുതപ്പെട്ട രചനകൾക്ക് മികച്ച ഉദാഹരണമായി ചൂണ്ടിക്കാണിക്കാവുന്ന ഒരു ചെറുകഥയാണ് ഗബ്രിയേൽ ഗാർസിയ മാർക്വേസിന്റെ പ്രകാശം ജലം പോലെയാണ്. ലാറ്റിനമേരിക്കൻ തുറമുഖ നഗരമായ കാട്ജിനെ യിൽ നിന്ന് യൂറോപ്യൻ പരിഷ്കൃതനഗരമായ മാഡ്രിഡിലേക്ക് കുടിയേറേണ്ടി വന്ന ഒരു കുടുംബത്തിലെ ഒമ്പതു വയസുള്ള ടോട്ടോയും ഏഴ് വയസുകാരനായ, ജോവലുമാണ്   ഈ കഥയിലെ പ്രധാന കഥാപാത്രങ്ങൾ. നല്ല നിശ്ചയദാർഢ്യമുള്ളവരും ഭാവനാസമ്പന്നരുമായ അവർ ക്രിസ്തുമസ് സമ്മാനമായി ഒരു തുഴവള്ളം വാങ്ങിത്തരണമെന്ന നിർദ്ദേശം രക്ഷിതാക്കളുടെ മുന്നിൽ വയ്ക്കുന്നു. ഷവറിൽ നിന്നു വരുന്ന വെള്ളം മാത്രമുള്ള അഞ്ചാം നില അപ്പാർട്ട്മെന്റിൽ താമസിക്കുന്ന അവരുടെ ആഗ്രഹം പ്രായോഗികമല്ലെങ്കിലും രക്ഷിതാക്കൾ അത് സാധിച്ചു കൊടുക്കുന്നു. അച്ഛനമ്മമാർ സിനിമയ്ക്കു പോകുന്ന ബുധനാഴ്ചകളിൽ കുട്ടികൾ ബൾബുകൾ പൊട്ടിച്ച് അവയിൽ നിന്ന് പ്രവഹിക്കുന്ന പ്രകാശ ജലത്തിൽ തോണിയിറക്കി വർഷങ്ങളായി ഇരുട്ടിലായിരുന്ന പലതിനെയും കണ്ടെടുക്കുന്നു. പല ദിവസങ്ങളിലും ഇത് തുടരുന്നുണ്ട്. ഒരു ദിവസം അവരുടെ രണ്ടുപേരുടെയും ക്ലാസുകളിലെ മുഴുവൻ കുട്ടികളും ഈ പ്രവൃത്തിയിൽ പങ്കു ചേരുകയും ഒരേ സമയം ഒന്നിച്ച് പല ബൾബുകൾ പൊട്ടിച്ചതു മൂലമുണ്ടായ പ്രകാശ പ്രളയത്തിൽ മുങ്ങിത്താഴുകയും ചെയ്തു.

ലാറ്റിനമേരിക്കൻ രാജ്യങ്ങളിൽ നിലനിന്നിരുന്ന യൂറോപ്യൻ അധിനിവേശത്തിന്റെ പശ്ചാത്തലത്തിലാണ് ഈ കഥ വിലയിരുത്തേണ്ടത്. രണ്ട് സ്ഥലങ്ങൾ ഇവിടെ പരാമർശിക്കപ്പെടുന്നുണ്ട്. യൂറോപ്യൻ പരിഷ്കൃത നഗരമായ മാഡ്രിഡും, കടലും കപ്പലും വള്ളങ്ങളും ധാരാളമുള്ള തുറമുഖമായ കാട്ജിനെയും. കാട്ജിനെയുടെ സ്വച്ഛ വിശാലതയിൽ നിന്ന് മാഡ്രിഡിലെ ഒരു ഫ്ലാറ്റ് സമുച്ചയത്തിലെ അഞ്ചാം നിലയിലുള്ള അപ്പാർട്ട്മെന്റിന്റെ ഇടുങ്ങിയ കുടുസ്സിലേക്ക് പറിച്ചു നടപ്പെട്ടിരിക്കുകയാണ് ഈ കഥയിലെ കുടുംബം. വിട്ടു പോന്ന ഭൂമിയിലെ അനുഭവം തിരിച്ചു പിടിക്കണമെന്ന കുട്ടികളുടെ ആഗ്രഹം തങ്ങളുടെ മാതൃഭൂമിയിൽ നിന്ന് കുടിയിറക്കപ്പെട്ട ഒരു ജനതയുടെ ആഗ്രഹം കൂടിയാണ്.

മാജിക്കൽ റിയലിസം എന്ന രചനാ സങ്കേതം എങ്ങനെയാണ് ഈ കഥയുടെ പ്രമേയാവിഷ്കാരത്തിന് മാർക്വേസ് പ്രയോജനപ്പെടുത്തുന്നത്? പ്രകാശം ജലം പോലെയാണ് എന്ന ശീർഷകം മുതൽ തുടങ്ങുന്നു, ഇതിലെ മാന്ത്രിക ഭാവന. കവിതാ ചർച്ചയ്ക്കിടയിൽ, ടാപ്പിൽ നിന്ന് ജലമൊഴുകുന്നതു പോലെ സ്വിച്ചിട്ടാൽ പ്രകാശം ഒഴുകുമെന്നൊരു ഭാവനയിലേക്ക് ആഖ്യാതാവ് കുട്ടികളെ എത്തിക്കുന്നുണ്ട്. പിന്നീടവർ പ്രകാശ ജലത്തിൽ വള്ളം തുഴയുകയും, മുങ്ങിത്തപ്പി പലതും കണ്ടെടുക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. ആ പ്രകാശ ജലത്തിൽ അവരുടെ മുപ്പത്തിയേഴ് സഹപാഠികളും ഒഴുകി നടന്നു. ഒടുവിൽ അവർ മാഡ്രിഡ് നഗരത്തെയാകെ പ്രകാശ ജലത്താൽ നിറച്ചു.

മാഡ്രിഡിന്റെ നാഗരികതയോടുള്ള വിപ്രതിപത്തിയും കാട്ജിനെയെ തിരിച്ചു പിടിക്കാനുള്ള ആവേശവും കുട്ടികളുടെ ഭാവനയിലുണ്ട്. അങ്ങനെയാണവർ പ്രകാശ ജലത്തിൽ തുഴയുന്ന സാഹസിക യാത്രികരാവുന്നത്. പ്രകാശത്തെ അവർ ജലമാക്കി മാറ്റുന്നു.അവരുടെ സാഹസികതയും കുസൃതികളും സകല സീമകളും അതിലംഘിക്കുന്നു എന്നതിന്റെ സൂചനകളും കഥയിലുണ്ട്. ഇരുട്ടിലായിരുന്ന പലതിനെയും അവർ കണ്ടെടുക്കുന്നുണ്ട്. പ്രകാശ ജലത്തിൽ വശം തിരിഞ്ഞൊഴുകിയ ടെലിവിഷൻ സെറ്റ് പ്രദർശിപ്പിച്ചത് മുതിർന്നവർക്കു മാത്രമായുള്ള ഒരു പാതിരാപ്പടത്തിന്റെ ദൃശ്യങ്ങളായിരുന്നു.

പ്രകാശത്തിൽ തുഴഞ്ഞു നടക്കുന്ന ശാസ്ത്രം ഒരിക്കലും സ്വന്തമാക്കാത്ത ആളുകളുള്ള മാഡ്രിഡ് എന്ന പട്ടണത്തിലാണിത് നടന്നത് എന്ന് കഥാകൃത്ത് സൂചിപ്പിക്കുന്നുണ്ട്. പ്രകാശത്തിൽ തുഴഞ്ഞു നടക്കുക എന്നത് ഗ്രഹിക്കണമെങ്കിൽ ശാസ്ത്ര യുക്തി പോര, ഭാവനയുടെ അനന്തസാധ്യതകളിലേക്ക് നയിക്കുന്ന മാനസിക വ്യാപാരമുണ്ടാവണം. യൂറോപ്യൻ പരിഷ്കൃത നാഗരികതയ്ക്കില്ലാത്തഈ ഭാവനാസമ്പന്നത ഏറെക്കാലം അവരുടെ കോളനിയായിരുന്ന ലാറ്റിനമേരിക്കൻ രാജ്യങ്ങൾക്കുണ്ട്.

ഭാവനയുടെ ഈ മാന്ത്രികതയാണ് വീട്ടുപകരണങ്ങളിൽ കവിത തിരയുന്നതിലും, പൊട്ടിയ ബൾബിൽ നിന്നും തണുത്ത വെള്ളത്തിന്റെ കുത്തൊഴുക്കു പോലെ സ്വർണ്ണപ്രകാശം കുതിച്ചുചാടുന്നതിലും , തുഴവള്ളത്തിൽ വീടിനുള്ളിലെ ദ്വീപുകളിലേക്ക് സഞ്ചരിക്കുന്നതിലും , വീട്ടുപകരണങ്ങൾ അടുക്കളയുടെ ആകാശത്ത് ചിറക് വിടർത്തി പറക്കുന്നതിലും മറ്റും കാണുന്നത്. മുതിർന്നവരെക്കാൾ ഭാവനാസമ്പന്നരായ കുട്ടികൾ കാട്ജിനെയെ മാഡ്രിഡിൽ പുന:സൃഷ്ടിക്കുന്നു.

 

ഗബ്രിയേൽ ഗാർസിയ മാർക്വെസ് 


ഗാബോ എന്ന വിളിപ്പേരിൽ അറിയപ്പെടുന്ന ഗബ്രിയേൽ ഗാർസിയ മാർക്വെസ് മാജിക്കൽ റിയലിസം എന്ന രചനാ സങ്കേതത്തിലൂടെയാണ് ലാറ്റിനമേരിക്കൻ സാഹിത്യ ചരിത്രത്തിൽ അടയാളപ്പെടുന്നത്. 1927 മാർച്ച് 6 ന് കൊളംബിയയിലെ അരാക്കറ്റയിൽ അദ്ദേഹം ജനിച്ചു.

നോവലിസ്‌റ്റ്‌, പത്രപ്രവർത്തകൻ, പ്രസാധകൻ, രാഷ്ട്രീയ പ്രവർത്തകൻ, ചെറുകഥാ കൃത്ത് എന്നീ നിലകളിൽ വിഖ്യാതനായ മാർക്വെസ് ഏൽ എസ്ചക്ടഡോർ എന്ന ദിനപ്പത്രത്തിലൂടെയാണ് എഴുത്തിന്റെ ലോകത്തേക്കു കടന്നത്. പത്രപ്രവർത്തന രംഗത്തെ അനുഭവങ്ങൾ അദ്ദേഹത്തിന്റെ എഴുത്തിന് മുതൽക്കൂട്ടായി എന്നു പറയാം. 1955 ൽ പുറത്തുവന്ന The Story of a Shipwrecked Sailor (കപ്പൽച്ചേതത്തിലകപ്പെട്ട ഒരു നാവികന്റെ കഥ ) എന്ന കൃതിയിലൂടെയാണ് മാർക്വേസ് സാഹിത്യ ലോകത്തേക്ക് പ്രവേശിച്ചത്. One hundred Years of Solitude ( ഏകാന്തതയുടെ നൂറ് വർഷങ്ങൾ ) എന്ന രചന അദ്ദേഹത്തെ ലോക പ്രശസ്തനാക്കി. ഈ കൃതിക്ക് 1982 ൽ സാഹിത്യത്തിനുള്ള നോബൽ സമ്മാനം ലഭിച്ചു.

പൈശാചിക നേരത്ത് ( In Evil Hour ), ഏകാന്തതയുടെ നൂറ് വർഷങ്ങൾ ( One hundred years of Solitude, കോളറാകാലത്തെ പ്രണയം ( Love in the time of Cholera ), ജനറൽ തന്റെ രാവണൻ കോട്ടയിൽ ( General in his Labyrinth ), ആരും കേണലിനെഴുതുന്നില്ല ( No one writes to Colonel ), ഇലക്കൊടുങ്കാറ്റ് ( Leaf Storm ) തുടങ്ങിയവയാണ് പ്രധാന കൃതികൾ

മാജിക്കൽ റിയലിസം

ഒരു സാഹിത്യ രചനയെ സംബന്ധിച്ച് എന്തെഴുതുന്നു എന്നതു പോലെ പ്രധാനമാണ് എങ്ങനെ എഴുതുന്നു എന്നതും. ഭാവ സംവേദനത്തിന്റെ തെളിമയ്ക്കു വേണ്ടി എഴുത്തുകാർ പല ആഖ്യാനതന്ത്രങ്ങളും അവലംബിക്കാറുണ്ട്. അത്തരത്തിൽ ഒരു രചനാ രീതിയാണ് മാജിക്കൽ റിയലിസം. കൃതിയുടെ ആഖ്യാനത്തിലെ മാന്ത്രികമായ വർണ്ണനകളാണ് മാജിക്കൽ റിയലിസത്തിന് അടിസ്ഥാനം മാന്ത്രികമോ അമാനുഷികമോ ആയ കാര്യങ്ങൾ യാഥാർത്ഥ്യത്തിന്റെ പശ്ചാത്തലത്തിൽ അവതരിപ്പിക്കുന്നു. അതായത് യഥാർത്ഥമായ കാര്യം പറയുന്നതിന് മാന്ത്രിക ഘടകങ്ങൾ ഉപയോഗിക്കുന്നു. മാജിക്കൽ റിയലിസത്തിന്റെ കുലപതിയായി കണക്കാക്കുന്നത് മാർക്വേസിനെയാണെങ്കിലും ഏറെ മുൻപു തന്നെ ഈ രചനാ രീതി സ്പാനിഷ് അമേരിക്കൻ നോവലിൽ സജീവമായിരുന്നു. മിഷേൽ ആൻ ഹെൽ അസ്തുറിയാസും അലേ ഹോ കാർപെന്റിയേയുമാണ് ഇതിന്റെ പ്രഥമ പ്രചാരകർ. മാജിക്കൽ റിയലിസ്റ്റിക് ആഖ്യാന രീതി പല ലാറ്റിനമേരിക്കൻ നോവലുകളിലും കാണുന്നുണ്ട്. കോർടസാറിന്റെ എൻഡ് ഓഫ് ദി ഗെയിം, യോസയുടെ ടൈം ഓഫ് ദി ഹീറോ എന്നിവ ഉദാഹരണമായി ചൂണ്ടിക്കാണിക്കാം. മാർക്വേസിന്റെ പല കൃതികളിലും മാന്ത്രി കവർണ്ണനകളുടെ ധാരാളിത്തം കാണാം. പാതിരി ചോക്ലേറ്റ് കഴിക്കുമ്പോൾ ആകാശത്തേക്കുയരുന്നത്, എറേൻഡിറ എന്ന കഥയിലെ ഉലീസസ് എന്ന കഥാപാത്രം ഗ്ലാസിൽ തൊടുന്ന സന്ദർഭങ്ങളിലെല്ലാം അതിന്റെ നിറം മാറുന്നത് എന്നിങ്ങനെ. ചില ഉദാഹരണങ്ങളിലൂടെ ഇത് കൂടുതൽ വിശദമാക്കാം.

മാർക്വേസിന്റെ Chronicle of a Death fortold എന്ന നോവലിൽ ഒരു തെറ്റിദ്ധാരണയുടെ പേരിൽ രണ്ടു പേർ സാന്റിയാഗോ നാസർ എന്നയാളിനെ ആക്രമിക്കുന്നു. കത്തി താഴ്ത്തിയിട്ടും ചോര ലേശവും പൊടിഞ്ഞില്ലെന്നും കുടൽമാല പുറത്തു വന്നെങ്കിലും അയാൾ അതിൽ പറ്റിയ അഴുക്ക് തുടച്ചു കളയുകയാണെന്നുമാണ് എഴുത്തുകാരൻ വർണ്ണിക്കുന്നത്. ഇതൊരു മാന്ത്രികമായ അവതരണമാണ്. സാന്റിയാഗോ നാസറിനെക്കുറിച്ചുള്ള തെറ്റിദ്ധാരണയിൽ യാതൊരടിസ്ഥാനവുമില്ല എന്ന വസ്തുതയാണ് ഈ വർണ്ണനയിലൂടെ വ്യക്തമാക്കപ്പെടുന്നത്. കൊല്ലപ്പെട്ട മകന്റെ രക്തം തെരുവിലൂടെ ഒഴുകി ഏറെ അകലെയുള്ള അമ്മയുടെ പാദത്തിൽ സ്പർശിച്ചുവെന്ന് മാർക്വേസിന്റെ മറ്റൊരു രചനയിൽ വിവരിക്കുന്നുണ്ട്. മകൻ മരിച്ചുവെന്ന് അമ്മയ്ക്ക് ബോധ്യമാവുന്നു എന്നതോടൊപ്പം അവർ തമ്മിലുള്ള ബന്ധത്തിന്റെ ഇഴയടുപ്പം കൂടി ഈ വർണ്ണനയിലൂടെ സൂചിതമാവുന്നു. ഇവിടെ മാന്ത്രികമായ അവതരണം യാഥാർത്ഥ്യത്തെ കൂടുതൽ മിഴിവോടെ സംവേദിപ്പിക്കാനുള്ള ഉപാധിയായി മാറുന്നു. പ്രമേയം, യഥാർത്ഥ വ്യക്തികളും സംഭവങ്ങളുമാവുമ്പോൾ ആഖ്യാന രീതി മാന്ത്രികമാവുന്നു.

മാജിക്കൽ റിയലിസം ഫാന്റസിയിൽ നിന്ന് വ്യത്യാസപ്പെട്ടിരിക്കുന്നു. യാഥാർത്ഥ്യബോധത്തോടെ കഥ പറയുന്നതിനിടയിൽ വർണ്ണനകളിൽ വരുത്തുന്ന മാന്ത്രികതയാണ് മാജിക്കൽ റിയലിസത്തിന്റെ അടിസ്ഥാനമെങ്കിൽ, ഫാന്റസി അയഥാർത്ഥമായൊരന്തരീക്ഷം കഥയിലുടനീളം കൊണ്ടുവരുന്നു. യാഥാർത്ഥ്യത്തിൽ നിന്നുള്ള പൂർണ്ണമായൊരു വിച്ഛേദനമാണിത്.

 

ലാറ്റിനമേരിക്കൻ രാജ്യങ്ങൾ

ഫുട്ബോളിനോടുള്ള അഭിനിവേശം, സാഹിത്യം, ഭാഷ, സംസ്കാരം ഇവയുടെ ബഹുസ്വരത എന്നിവകളാൽ ലോക ശ്രദ്ധ നേടിയ പ്രദേശമാണ് ലാറ്റിനമേരിക്ക. 15-ാം നൂറ്റാണ്ടിന്റെ അവസാനം മുതൽ 18-ാം നൂറ്റാണ്ട് വരെ സ്പെയിനിന്റെയും പോർച്ചുഗലിന്റെയും അധിനിവേശ പ്രദേശങ്ങളായിരുന്നു ഇവ. ഏറെക്കാലത്തെ കോളനിവത്കരണത്തിന്റെ ഫലമായുണ്ടായ സാംസ്കാരികവും ഭാഷാപരവുമായ അന്യവത്കരണത്തോടുള്ള പ്രതിഷേധത്തിന്റെ സൂചനകൾ ലാറ്റിനമേരിക്കൻ സാഹിത്യത്തിൽ ദർശിക്കാം. മാർക്വേസിനെ കൂടാതെ പാബ്ലോ നെരൂദ, ഒക്ടോവിയോ പാസ്, ഹുവാൻ റുൾഫോ, ബോർഹസ് തുടങ്ങിയവരും ലാറ്റിനമേരിക്കയെ ലോക സാഹിത്യ ഭൂപടത്തിൽ അടയാളപ്പെടുത്തിയവരാണ്. കോസ്റ്റാറിക്ക, നിക്കരാഗ്വ, പനാമ, അർജന്റീന, ബൊളീവിയ, ബ്രസീൽ, ചിലി, കൊളംബിയ, ഇക്വഡോർ, ഗയാന, പെറു, ക്യൂബ തുടങ്ങിയവയാണ് പ്രധാനപ്പെട്ട ലാറ്റിനമേരിക്കൻ രാജ്യങ്ങൾ.





Friday, August 18, 2023

+1 English NOTE - UNIT – 2 , LESSON - 1 . AND THEN GANDHI CAME ( Jawaharlal Nehru )

 



UNIT – 2

Words and Deeds

 

 

AND THEN GANDHI CAME

Jawaharlal Nehru

 

 

Analysis

 The excerpt from Jawaharlal Nehru's "The Discovery of India" offers a compelling analysis of the profound impact Mahatma Gandhi had on India during the early 20th century. It provides insights into the prevailing conditions in India under British rule and how Gandhi's arrival sparked a transformative movement that revitalized the nation's spirit.

 Nehru depicts India as a nation burdened by poverty, repression, and a sense of hopelessness following World War I. The aftermath of the war brought repressive legislation and martial law in Punjab, exacerbating the feeling of humiliation and anger among the people. The Indian society seemed paralyzed, and the widespread fear of the ruling authorities further stifled progress and change.

 Gandhi's emergence on the scene acted as a breath of fresh air for the Indian people. He spoke the language of the masses, rallying them to resist fear and embrace truth and fearlessness. His philosophy of non-violent resistance, known as Satyagraha, resonated deeply with people, inspiring them to challenge oppressive systems and work for the welfare of all.

 The key to Gandhi's influence was his emphasis on action. He not only advocated for political freedom from British rule but also directed attention towards eradicating social evils. His call to address issues like untouchability and uplift the marginalized brought a sense of purpose and unity among the people. Gandhi's simple lifestyle and rejection of materialism set a new standard, leading many to follow suit and adopt a more humble way of living.

 Furthermore, Gandhi's vision for India was one of inclusivity and harmony. He sought to bridge the gaps between various communities and religions, emphasizing the fusion of cultures while preserving Indian roots. His efforts to empower women and ensure equality for all challenged traditional norms and encouraged progress towards a more just society.

 Gandhi's magnetic personality and unwavering commitment to truth attracted millions, inspiring a psychological revolution across the nation. Fear and falsehood were confronted, leading to a newfound sense of self-confidence and determination. While not everyone wholly accepted Gandhi's ideas, his impact was undeniable, leaving a lasting impression on the collective consciousness of the Indian people.

 In conclusion, Jawaharlal Nehru's analysis of Mahatma Gandhi's influence in "The Discovery of India" portrays Gandhi as a transformative figure who breathed new life into a despondent nation. His teachings of non-violence, truth, and fearlessness brought hope and unity to the masses, spurring them to challenge oppressive systems and work towards a more equitable and harmonious India. Gandhi's legacy as a visionary leader, advocating for both political freedom and social justice, continues to inspire generations and remains as a significant part of India's history.

 

 1 . What was the condition of India before the arrival of Gandhi into the political scene?

 Before the arrival of Gandhi into the political scene, India was facing challenging conditions under British rule during the early 20th century. The aftermath of World War I brought repressive legislation and martial law in Punjab, causing a sense of humiliation and anger among the Indian people. Poverty was widespread, and the nation was gripped by a pervasive feeling of hopelessness and despair. The British rule instilled fear in the minds of the Indian population, with a vast network of army, police, and secret services keeping people oppressed and submissive. The society was divided, and various communities faced discrimination, with untouchability being a prevalent social evil.

 India's people were desperate for change, but they felt helpless and paralyzed by the oppressive regime. The arrival of Mahatma Gandhi marked a turning point as his philosophy of non-violent resistance and fearlessness inspired the masses to challenge the status quo and strive for independence and social justice. Gandhi's entry into the political scene brought a fresh wave of hope and unity, motivating people to take action for a better future.

 

 2 . How does Nehru describe the arrival of Gandhi?

 Jawaharlal Nehru describes the arrival of Gandhi as a powerful and transformative event in India's history. He portrays Gandhi's entry into the political scene as a breath of fresh air and a ray of hope amidst the challenging conditions prevailing under British rule. According to Nehru, Gandhi was like a "powerful current of fresh air" that made the people stretch themselves and take deep breaths, breaking free from the suffocating atmosphere of fear and oppression.

 Gandhi's emergence is compared to a beam of light that pierced the darkness, removing the scales from the eyes of the Indian people, enabling them to see things clearly and differently. He is also likened to a whirlwind that upset the existing order, particularly the working of people's minds, challenging the prevailing mindset of subjugation and submission.

 Overall, Nehru's portrayal of Gandhi's arrival emphasizes the transformative impact he had on the Indian society, inspiring people to rise above fear and embrace truth and action to work towards a better, more just India.

 

 3 . What were Gandhi's major teachings?

 Mahatma Gandhi, a prominent leader in India's struggle for independence, imparted several key teachings that continue to inspire people around the world. Some of his major teachings include:

 1. Non-violence (Ahimsa): Gandhi's principle of non-violence, known as Ahimsa, was central to his philosophy. He believed in resolving conflicts and achieving change through peaceful means. He advocated for passive resistance and civil disobedience to protest against injustice and oppression.

 2. Truth (Satya): Gandhi emphasized the importance of truth in thought, speech, and action. He believed that speaking the truth and living by it was essential for personal and social progress.

 3. Self-reliance and Swadeshi: Gandhi encouraged self-reliance and self-sufficiency at the individual and community levels. He promoted the use of locally-made goods (Swadeshi) to strengthen India's economy and reduce dependency on foreign imports.

 4. Simplicity and Non-materialism: Gandhi led a simple and austere lifestyle, emphasizing the value of reducing material desires and consumption. He believed in the importance of living with less to cultivate contentment and inner peace.

 5. Service to Others (Seva): Gandhi emphasized the idea of selfless service to others and to society. He believed that true fulfillment came from serving and uplifting fellow human beings.

 6. Unity and Communal Harmony: Gandhi worked towards uniting people from different backgrounds and religions, promoting communal harmony and understanding. He sought to bridge the gaps between various communities and emphasized the shared humanity of all individuals.

 7. Satyagraha: Satyagraha, or the force of truth, was Gandhi's method of non-violent resistance. He believed that individuals could confront injustice and oppression with courage and truth, and that this power could lead to positive change.

 8. Respect for All Living Beings: Gandhi advocated for compassion and respect towards all living beings, promoting vegetarianism and opposing cruelty to animals.

 These teachings of Gandhi not only shaped India's struggle for independence but also left a lasting impact on the principles of non-violence, truth, and social justice worldwide. His legacy continues to inspire movements for peace, justice, and equality around the globe.

 

 4 . What was Gandhi's idea of truth, according to Nehru?

 According to Nehru, Gandhi's idea of truth went beyond conventional definitions. Gandhi's truth was not just limited to factual accuracy or external reality. Instead, it was a deeper concept that encompassed inner honesty, moral integrity, and alignment with one's conscience.

 Gandhi believed that truth was not relative, and each individual had their own truth, which was influenced by their background, training, and experiences. It was a subjective understanding of what one felt and knew to be true. This personal truth was deeply connected to one's inner beliefs and values.

 Gandhi's commitment to truth was unwavering, even in the realm of politics. He refused to compromise his principles or speak anything that he did not genuinely believe to be true. This unwavering dedication to truth sometimes made him appear dangerous as a politician, as he openly expressed his thoughts, even when they changed over time.

 In essence, Gandhi's idea of truth was deeply rooted in fearlessness and integrity. He encouraged people to confront their fears and speak out their minds, acknowledging the changing phases of their beliefs. By embracing truth and fearlessness, Gandhi believed that individuals could attain a higher level of consciousness and work towards a just and ethical society.

 

 5 . What were the two- fold actions of Gandhi?

 The two-fold actions of Gandhi can be summarized as follows:

 1. Challenging Foreign Rule: Gandhi's first and foremost action was directed towards challenging and resisting foreign rule, particularly the oppressive British colonial rule in India. He led various movements and campaigns against British policies and practices, advocating for India's independence and self-rule. Gandhi's philosophy of non-violent resistance, or Satyagraha, played a crucial role in mobilizing the masses and gaining international attention to India's struggle for freedom.

 2. Addressing Social Evils: Gandhi's second action was focused on fighting against India's internal social issues and evils. He believed that India's independence would not be truly meaningful unless it was accompanied by social justice and equality. Gandhi worked tirelessly to eradicate social evils such as untouchability and caste discrimination. He also promoted unity among different religious and ethnic communities, emphasizing communal harmony and mutual respect.

 In summary, Gandhi's two-fold actions were to challenge foreign rule through non-violent resistance and to address social injustices and inequalities within Indian society. These actions were aimed at achieving both political freedom and social transformation, making his approach to independence unique and holistic.

 

 6 . What was the India of Gandhiji's dream?

 The India of Gandhiji's dream was a nation based on principles of truth, non-violence, and social justice. He envisioned an independent India that would be free from foreign rule and also free from internal social evils and inequalities. Some key elements of Gandhiji's dream for India were:

 1. Swaraj (Self-Rule): Gandhiji sought complete political independence for India, where the power would be in the hands of the people. He believed in the concept of Swaraj, where the Indian masses would govern themselves and make decisions for their own welfare.

 2. Non-violence (Ahimsa): The cornerstone of Gandhiji's philosophy was non-violence or Ahimsa. He envisioned an India where conflicts were resolved through peaceful means and where people practiced non-violence in their thoughts, words, and actions.

 3. Communal Harmony: Gandhiji dreamed of an India where people from different religious and cultural backgrounds lived in harmony and mutual respect. He worked tirelessly to bridge the gaps between various communities and promote unity among Hindus, Muslims, Sikhs, and others.

 4. Social Equality: Gandhiji believed in the eradication of caste discrimination and untouchability. He envisioned an India where all individuals, regardless of their social status or background, were treated with equal respect and dignity.

 5. Village Empowerment: Gandhiji emphasized the importance of rural development and the empowerment of villages. He believed that the soul of India resided in its villages and worked towards their socio-economic upliftment.

 6. Self-Reliance (Swadeshi): Gandhiji encouraged the use of locally-produced goods and self-reliance. He envisioned an India that was economically independent and free from reliance on foreign imports.

 7. Education for All: Gandhiji believed in providing quality education to all, including the marginalized sections of society. He saw education as a means to empower individuals and uplift the nation.

 8. Women's Rights: Gandhiji advocated for women's empowerment and equal rights. He dreamt of an India where women enjoyed the same opportunities and privileges as men.

 9. Simple Living: Gandhiji's dream India promoted a simple and sustainable way of living. He encouraged people to lead a life of minimal materialism and focus on spiritual and ethical values.

 Gandhiji's vision for India was deeply rooted in its ancient cultural heritage, yet he embraced modern thought and progress. His dream of an independent India that embodied truth, non-violence, and social justice continues to inspire generations, and his legacy remains an integral part of India's identity and aspirations.

 

 7 . How does Nehru make a judgement of Gandhi as a person of great leadership and truth?

 In his assessment of Mahatma Gandhi, Jawaharlal Nehru portrays him as a person of exceptional leadership and truthfulness. Nehru's judgment of Gandhi is grounded in his personal observations and experiences of working closely with the Mahatma during India's struggle for independence. He highlights several key aspects that exemplify Gandhi's greatness as a leader and his commitment to truth:

 1. Fearlessness and Truth: Nehru emphasizes that the essence of Gandhi's teachings was fearlessness and truth. Gandhi's quiet and determined voice urged people to be unafraid and resolute in upholding their convictions. He demonstrated this fearlessness in his actions and words, always speaking the truth and living by it. Gandhi's unwavering commitment to truth made him a symbol of uncompromising honesty.

 2. Empowering the Masses: Nehru acknowledges that Gandhi's leadership style was unique and powerful. Unlike conventional leaders, Gandhi did not descend from the top; instead, he seemed to emerge from the millions of Indians, speaking their language and understanding their struggles. This quality allowed him to connect with the masses on a deep level, inspiring and empowering them to take action for their rights and freedom.

 3. Emphasis on Action: Gandhi's leadership was not just about words; it was grounded in action. He led by example, actively participating in civil disobedience and non-violent resistance. His willingness to face imprisonment and other hardships for the sake of his beliefs demonstrated the sincerity of his commitment to truth and justice.

 4. Inclusivity and Communal Harmony: Nehru recognizes Gandhi's efforts to promote communal harmony and unity among different religious and ethnic communities in India. Gandhi's vision of India included people from all backgrounds living in perfect harmony. He sought to break down the barriers of religion and caste, working towards creating a nation where every individual felt a sense of belonging and equality.

 5. Respected and Influential: Nehru acknowledges that Gandhi's influence extended not only to his followers but also to his opponents and those who were initially unsure about his methods. Gandhi's persona and principles earned him respect both nationally and internationally. He became a towering figure on the global stage, advocating for peace and justice.

 In conclusion, Nehru's judgment of Gandhi as a person of great leadership and truth stems from his direct experiences with the Mahatma and his deep understanding of Gandhi's philosophy and actions. Gandhi's unwavering commitment to fearlessness, truth, non-violence, and social justice made him an extraordinary leader who transformed India's struggle for independence and left a lasting impact on the world. Nehru's assessment stands as a tribute to the remarkable qualities and principles of Mahatma Gandhi, which continue to inspire and guide generations even after his time.

 

 8 . In connection with Gandhi Jayanti, your school is organizing a programme to propagate the relevance of Gandhian values in the present day. Prepare a script of the speech on the topic.

 Title: Celebrating Gandhi Jayanti - Propagating the Relevance of Gandhian Values in the Present Day

 Good morning/afternoon, respected teachers, fellow students, and esteemed guests. Today, we gather here on the auspicious occasion of Gandhi Jayanti to pay tribute to the Father of our Nation, Mahatma Gandhi. His life and teachings have left an indelible mark on the history of our country and continue to inspire generations. As we celebrate this day, it is essential to reflect on the relevance of Gandhian values in the present day and their significance in shaping a better future.

 Mahatma Gandhi was a visionary leader who led India to freedom through the principles of truth, non-violence, and selfless service. His philosophy of non-violence, or Ahimsa, emphasized that violence never brings lasting solutions to problems. Instead, he taught us to seek peaceful resolutions and transform conflicts through dialogue and understanding.

 Gandhiji's teachings were not limited to India's struggle for independence; they extended to all aspects of life, promoting simplicity, self-reliance, and communal harmony. He stood for social justice and equality, advocating for the rights of the marginalized and the upliftment of the downtrodden.

 As we look at the world around us today, we find that Gandhian values are more relevant than ever. In a world plagued by violence, conflict, and environmental degradation, the principles of non-violence and sustainability offer a glimmer of hope.

 In the face of social injustices and inequality, Gandhian teachings remind us of the importance of standing up for the rights of others and working towards a more inclusive and compassionate society. Gandhi's emphasis on communal harmony is particularly crucial in today's diverse and interconnected world, where understanding and respecting different cultures and religions is essential for global peace.

 Despite the relevance of Gandhian values, we must acknowledge that there are challenges in implementing them fully in the present day. The prevalence of hate speech, intolerance, and environmental degradation calls for collective action to uphold Gandhian principles.

 As the youth of this nation, we have a crucial role to play in promoting Gandhian values in our daily lives. By practicing non-violence, empathy, and sustainability, we can become change agents, contributing to a more peaceful and harmonious world.

 Our schools and communities can organize workshops and awareness campaigns to instill Gandhian values in the minds of young learners. We can take part in social service activities and volunteer initiatives that align with the principles of selfless service and equality.

 In conclusion, as we celebrate Gandhi Jayanti, let us remember that Gandhian values hold the key to addressing the challenges of our times. By embracing truth, non-violence, simplicity, and social justice, we can build a brighter future for ourselves and generations to come.

 Let us pledge to be torchbearers of Gandhian values and be the change we wish to see in the world. Only through collective efforts and by upholding the ideals of Mahatma Gandhi can we truly honor his legacy and create a world that is free from violence, hatred, and inequality.

 Thank you, and let us all strive to make Gandhian values an integral part of our lives and society. Happy Gandhi Jayanti!

 

 9 . There are various instances in our country where women are deprived of their rights. Write a Letter to the Editor of a newspaper about the way in which women's issues are presented

 [Your Name]

[Your Address]

[City, State,]

[Date]

 

The Editor

[Newspaper Name]

[Newspaper Address]

[City, State]

 

Subject: Presenting Women's Issues: A Call for Balanced and Empowering Narratives

 Dear Editor,

 I hope this letter finds you in good health and high spirits. I am writing to bring your attention to a matter of great concern that has been bothering me for quite some time - the way women's issues are presented in our society through various media platforms, including newspapers.

 While it is heartening to witness the increased focus on women's rights and empowerment in recent years, I cannot help but notice a tendency towards sensationalism and biased narratives in some instances. As a responsible and influential media outlet, it is essential that we, as a society, take a more balanced and empowering approach when discussing women's issues.

 First and foremost, it is crucial to acknowledge that women's issues are not limited to sensational headlines or isolated incidents of victimization. Women contribute immensely to society in various roles, be it as professionals, leaders, caregivers, or change-makers. By portraying women solely as victims or helpless individuals, we inadvertently perpetuate stereotypes and undermine their agency and strength.

 Moreover, it is disheartening to witness instances where the focus seems to shift from highlighting achievements and contributions of women to trivializing their accomplishments or reinforcing traditional gender roles. By doing so, we miss the opportunity to inspire young girls and women to aspire for greatness and break barriers.

 Furthermore, the way women's issues are presented also plays a significant role in shaping public perceptions and influencing policy decisions. Therefore, as a responsible newspaper, it is essential to strive for objective reporting, supported by accurate data and comprehensive analysis. This will not only elevate the quality of journalism but also foster a more informed and empathetic society.

 As a reader and a member of this society, I urge the esteemed newspaper to actively work towards creating a platform that highlights women's voices, experiences, and achievements in diverse fields. Let us promote stories of resilience, determination, and triumph, which not only challenge stereotypes but also inspire both men and women to work together for a more equitable and inclusive society.

 In conclusion, it is our collective responsibility to ensure that women's issues are presented in a manner that respects their agency, celebrates their accomplishments, and raises awareness about their rights and challenges. By doing so, we can foster a society that values and empowers its women, paving the way for a brighter and more progressive future.

 Thank you for your time and consideration. I sincerely hope that this concern receives due attention, and we, as a society, take meaningful steps towards presenting women's issues in a fair and empowering manner.

 Sincerely,

 [Your Name]